پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی
عضویت در پارک
اگر قرار باشد سازمانی متولی حل مسائل کشور باشد آن سازمان پارک‌های علم و فناوری هستند

سجاد محمدعلی‌نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف؛

اگر قرار باشد سازمانی متولی حل مسائل کشور باشد آن سازمان پارک‌های علم و فناوری هستند

- 1402/07/26

نخستین نشست زیست بوم شرق ایران با حضور معاونت علمی و فناوری وزارت عتف به میزبانی پارک علم و فناوری خراسان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری خراسان، با هدف برقراری ارتباط نظام‌مند و بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی و فنی و ظرفیت‌های موجود در شرق کشور، نخستین نشست روسای پارک‌های شرق کشور با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف و روسای پارک‌های علم و فناوری خراسان رضوی، سیستان و ببلوچستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و دانشگاه فردوسی در پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد.

در این نشست سجاد محمدعلی‌نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف با اشاره بر اهمیت شبکه سازی گفت: باید با ایجاد کنسرسیوم مابین پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌ها صنعت‌های جدیدی خلق کنیم و این جز با شبکه سازی تخصصی محقق نمی‌شود.

وی افزود: مناطق مرزی سکوی ارتباطی قوی برای صادرات با کشورهای همسایه هستند که باید به درستی و به صورت کامل از این ظرفیت استفاده شود.

محمدعلی‌نژاد ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری تفاوتشان با دانشگاه‌ها و دیگر دستگاه‌ها این است که عناصر تشکیل دهنده آن‌ها فعل خواستن را تعریف کردند و متشکل از اعضایی هستند که از مرز ایده گذشته و به محصول رسیده اند.

وی تاکید کرد: در نگاه ملی اگر بخواهیم بگوییم سازمانی متولی حل نظام مسائل اقتصادی بشود و عنصر تحولی جامعه باشد همین پارک‌های علم و فناوری هستند. بنابراین ما باید یک بعد را در حل مسائل و بعد دیگر را در توسعه این زیست‌بوم قرار دهیم.

مسعود میرزائی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان نیز در این نشست گفت: ما همواره به دنبال توسعه عدالت محور هستیم و قصد داریم با کمک مسئولین و با توجه به ظرفیت‌های شرق کشورعقب افتادگی های این منطقه را در کمترین زمان ممکن جبران کنیم.

وی افزود: هدف ما  از این نشست ایجاد زیست بومی فعال و کنشگر است. 

میرزائی با اشاره بر لزوم تعامل و شبکه سازی در منطقه شرق تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری باید با یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشند و ظرفیت‌های موجود را به دیگران معرفی کننند.

وی ادامه داد: از اقدامات دیگر ما در زیست‌بوم شرق ایران ایجاد بستر انتقال دانش و تجربه بین پارک‌های علم و فناوری در حوزه‌های مختلف و شبکه‌سازی در عرصه‌های تخصصی مختلف با محوریت شبکه مسائل ملی و منطقه ای بین مراکز رشد و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان با تاکید بر تقویت و توسعه نظام نوآوری در منطقه و کمک به توسعه اقتصاد مبتنی بر دانایی افزود: دانایی یعنی اینکه زیست بوم می‌تواند برای مسائلی که به ظاهر در اولویت نباشد نیز نقش آفرینی کند و همینطور با ایجاد تعامل با سایر ارگان‌ها جهت شکوفایی تمام ظرفیت‌ها در منطقه گام بردارد.

وی با بیان اهمیت تشکیل این زیست بوم گفت: توانمندسازی مدیران و کارشناسان در حوزه‌های مختلف با به اشتراک گذاری تجارب و ظرفیت‌ها به منظور توسعه فناوری، از دیگر اهداف تشکیل زیست‌بوم شرق کشور است.

همچنین محمد نبی شهیکی تاش، رئیس پارک علم وفناوری سیستان و بلوچستان گفت: ضعف ما در حوزه توسعه بازار از ایرادات اساسی محسوب می‌شود و اکثر استان‌های حوزه شرق دارای بازارهای مرزی است که تا کنون آنطور که باید از این ظرفیت استفاده نشده است.

وی افزود: ایجاد زنجیره ارزشی راهبردی بین زیست‌بوم شرق از اقداماتی است که باید مد نظر گرفته شود و در حال حاضر با وجود پتانسیل بالای استان‌ها نیاز به تقسیم کار منطقه ای کاملا حس می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در منطقه شرق سه حوزه راهبردی وجود دارد و آن حوزه صنایع معدنی، اقتصاد دیجیتال و حوزه کشاورزی است که باید این سه حوزه را در منطقه شرق پرورش دهیم.

 رضا لطفی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: در حال حاضر بزرگترین ضعف جوانان ما عدم ریسک پذیری و گرایش به کپی کاری است.

وی ادامه داد: ما باید در پارک‌های علم و فناوری به آموزش جسارت جهت حل مسئله برای بار اول بپردازیم وصرفا به دنبال ایده پروری نبوده و شرکت‌هارا به سمت حل مسئله برای بار اول سوق دهیم.

در ادامه این نشست محمد رضا قربانی، رئیس پارک علم وفناوری خراسان شمالی گفت: با تشکیل این زیست بوم و ایجاد شبکه سازی و تعاملات میان پارک‌های علم و فناوری کشور می‌توان به توسعه بازار شرکت‌های شرق کشور کمک شایانی شود و با معرفی ظرفیت‌ها به صورت منطقه ای در اقتصاد ملی نقش بزرگی ایفا کنیم.

دکتر محمد حسن مجیدی، رئیس پارک علم وفناوری خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: از مهمترین دستاوردهای تشکیل این زیست بوم فرصت ارتباط فناوران با سایر پارک‌های منطقه شرق کشور است که این در توسعه بازارهای داخلی و خارجی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

در پایان این نشست روسای پنج پارک ذکر شده با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف تفاهم‌نامه همکاری توسعه زیست بوم نوآوری شرق ایران را امضاء کرده و صورت جلسه اولین نشست نیز به امضاء رسید.

دانلود پیوست خبر رضا قاضی خانی رضا قاضی خانی مسعود جمشیدیان مسعود جمشیدیان مسعود میرزائی شهرابی مسعود میرزائی شهرابی حسینعلی اخلاقی امیری حسینعلی اخلاقی امیری
نشست زیست بوم فناوری و نوآوری استان خراسان رضوی و مراسم تکریم و معارفه معاون پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوینشست صمیمی جناب آقای احسان عظیمی‌راد، نماینده منتخب مردم شریف مشهدمقدس و کلات، با بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری در پارک علم و فناوری خراسان

آخرین اخبار

تنظیمات لیست به درستی انجام نشده است.